Ak hľadáte knihu s podrobne rozpísaným psychomotorických vývojom, dostatkom názorných fotografií, upozorneniami na chyby, tipmi na stimulácie, hry, cviky a aktivity s bábätkom do jedného roka, myslím, že nič lepšie nenájdete. Ja som skúšala nájsť, pretože som získala na pani Kiedroňovú prvotné nesympatie, ale nenašla. Je známa démonizovaním zvislej polohy a nosenia detí, čím si ma zrovna nezískala. Ale či už ste za nosenie alebo proti, to na veci nič nemení, že kniha je to užitočná a podrobná. Možno až moc podrobná. Veľa vecí sa opakuje. Ale ako sa hovorí – opakovanie matka múdrosti. V druhej časti, ktorú čítate mesiac po mesiaci, to nie je až taký problém. Z predchádzajúce mesiaca môžte aj zabudnúť, aká zlá je zvislá poloha! 🙂
Časť prvá – Na dobrom začiatku závisí všetko
V prvej časti získate naozaj kompletný prehľad toho, čo zahŕňa psychomotorický vývoj, čo a prečo je dôležité. Podrobnejšie to už snáď napísať ani neišlo! Určité informácie sú zopakované nespočetne krát, tak sa vám naozaj vryjú do hlavy.
Tu je moje zhrnutie základných myšlienok:
- Prvý rok dieťaťa je veľmi dôležitý, pretože na dobrom začiatku závisí všetko.
- Je dôležité poznať správnu postupnosť a načasovanie vo vývoji, nie je dobré urýchlovať a preskakovať jednotlivé fázy.
- Dieťa musí byť na každú novú schopnosť pripravené. Ak nie je, nastáva chybné držanie tela, skoliózy, neskoršie bolesti hlavy, nesústredenosť.
- Ak zmeškáme správne načasovanie na nácvik novej schopnosti, dieťa ju môže preskočiť.
- Dieťaťu treba umožniť v prvých mesiacoch byť na chrbátiku aj na brušku, najlepšie v nahote alebo voľnom oblečení. Nech má možnosť aktívneho pohybu a posilňovania svalov.
- Je potrebná primeraná stimulácia, rovnako ako aj čas na samostatnú hru a pozorovanie.
- Nie je vhodné dieťaťu neustále pomáhať a robiť veci za neho.
- Nikdy nedávame dieťaťu viaceré hračky naraz.
- Vrodené reflexy (hľadací, sací, úchopový, babinského, akustickofaciálny, vzperný, chôdzový) neprecvičujeme.
- Dieťa neposadzujeme, nestaviame na nohy, nevodíme za ruky, kým uprednostňuje lozenie pred chôdzou neobúvame mu topánky.
- Dieťa z nás potrebuje cítiť istotu a zdravé sebavedomie, nie zúfalstvo a váhanie.
Časť druhá – psychomotorický vývoj mesiac po mesiaci
Druhá časť je konkrétnejšia. Mesiac po mesiaci prechádza jednotlivé oblasti psychomotorického vývoja – sluch, zrak, sociálny a citový vývoj, hrubá a jemná motorika, reč. Autorka upozorňuje na najčastejšie chyby, nájdeme aj názorné ukážky na fotografiách. Opisuje návod na ich odstránenie a správnu stimuláciu. Veľmi podrobne je rozpísaná hrubá motorika a celý proces vertikalizácie, kde vzniká zrejme najviac odchýlok. Nasledovaním rád v knihe sa dá podľa mňa predísť viacerým problémom a následným rehabilitáciám. U nás rady z knihy vždy zabrali. Pomohli pri odmietaní polohy na brušku, pri odstránení spočiatku nesprávneho otáčania, v stimulácií lezenia. Každý mesiac som našla dobré tipy na hry a cviky s Adelkou.
Autorka tiež zdôrazňuje, že všetky oblasti sú prepojené a ovplyvňujú sa. Úroveň ich zvládnutia sa nakoniec premietne v úrovni rozumového vývoja. Pozitívny vplyv na celkový vývoj má aj pravidelný režím, kvalitná komunikácia, dobrý odpočinok a spánok, správna manipulácia, dobra výživa, dostatok aktívneho pohybu a čerstvého vzduchu.
Kniha mi bola ako prvorodičke plnej neistoty dobrým sprievodcom a využila som z nej veľa rád. Som vďačná, že som na ňu narazila, ale uvítala by som menší rozsah a menej opakovania. Veď čas je u mamičiek taký vzácny!
3 komentáre
Evka
Strucne a prehladne – dik za zhrnutie
Pingback:
Pingback: